Αρχική > Αρθρογραφία > «Της παιδείας το κάγκελο…!» Μέρος Β’: Τα θετικά.

«Της παιδείας το κάγκελο…!» Μέρος Β’: Τα θετικά.

Στη χθεσινή δημοσίευση ασχολήθηκα με τα αρνητικά – κατά τη γνώμη μου πάντα- κομμάτια του νέου νόμου-πλαίσιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Σήμερα θα εξετάσω τις θετικές πτυχές του νόμου που δεν είναι και λίγες. Αν ρωτάτε γιατί ξεκίνησα με τα αρνητικά θα σας απαντήσω ότι σαν κλασσικός Έλληνας , πρώτα γκρινιάζω και μετά αναγνωρίζω!

Το πρώτο μεγάλο συν του νέου νόμου είναι η αλλαγή του τρόπου εισαγωγής στα Α.Ε.Ι. Τα τελευταία 15 τουλάχιστον χρόνια το σχολείο έχει μετατραπεί σε καταναγκαστικό έργο για τους μαθητές και αγγαρεία για τους καθηγητές. Μηδαμινό έργο παράγεται , μηδαμινή και η μόρφωση που λαμβάνουν οι μαθητές. Όλοι κινούνται στο ρυθμό των Πανελληνίων , όπου σε μεγάλο επιβραβεύονται η καλή αποστήθιση , η τύχη , η αντιγραφή. Και φυσικά το ποιοι γονείς έχουν τα γερά πορτοφόλια ώστε να στείλουν τα παιδιά τους σε 150 φροντιστήρια και ιδιαίτερα.

Απ’ότι ακούμε αυτό αλλάζει από το 2013-14. Θα δίνεται βαρύτητα στην απόδοση του μαθητή σε όλες τις τάξεις του Λυκείου , ενώ στη συνέχεια οι εισαγόμενοι θα μπαίνουν σε σχολές όπου εκεί θα επιλέγουν «δρόμο» , οδηγό σπουδών δηλαδή. Αφήνεται επίσης ανοιχτό το πεδίο στους φοιτητές -πλέον- να αλλάξουν τμήμα αν μετανιώσουν για την επιλογή τους. Πολύ σημαντικό αν σκεφτεί κανείς ότι άλλα περιμένουν πολλοί όταν δηλώνουν μια σχολή στα 17 τους και άλλα βρίσκουν στη συνέχεια.

Πάμε τώρα στο σπουδαιότερο στα δικά μου μάτια: τον «Καλλικράτη των Α.Ε.Ι.-Τ.Ε.Ι.». Συγχωνεύσεις και καταργήσεις τμημάτων προβλέπονται και με προϋπόθεση ότι αυτές θα προκύψουν από σοβαρή προεργασία και μελέτη το μέτρο κινείται στο σωστό δρόμο. Εδώ βέβαια κινδυνεύουμε να πέσουμε σε μια παγίδα και να χάσουμε την ουσία. Δεν είναι τόσο σημαντικό το να καταργήσουμε το «κάθε πόλη και Α.Ε.Ι. , κάθε χωριό και Τ.Ε.Ι.»! Το σημαντικό είναι να καταργηθούν αχρείαστα τμήματα όπου κι αν βρίσκονται αυτά.

Σε πρώτη φάση δηλαδή πρέπει να συγχωνευθούν πλεονάζοντα τμήματα. Για παράδειγμα αντί να υπάρχουν 5 Αρχιτεκτονικές στην Ελλάδα ας γίνουν 3. Σε δεύτερη φάση πρέπει να καταργηθούν τμήματα-κυρίως Τ.Ε.Ι.- οι οδηγοί σπουδών των οποίων καλύπτονται σε μεγάλο ποσοστό από αντίστοιχα τμήματα των Α.Ε.Ι. Για παράδειγμα ας καταργηθούν τα Τ.Ε.Ι. Λογιστικής και ας μπει η Λογιστική σαν ξεχωριστή κατεύθυνση των τμημάτων Οικονομικών Επιστημών. Είναι ζωτικής σημασίας για πολλές πόλης της περιφέρειας το να μείνει αποκεντρωμένη η τριτοβάθμια εκπαίδευση και να μην συγκεντρωθούν όλες οι Σχολές σε 5-10 πόλεις.

Στα θετικά επίσης το γεγονός ότι προωθείται η πλήρης αυτονομία και αυτοτέλεια των ιδρυμάτων. Όπως διαβάζω σε σχετικό άρθρο «τα ακαδημαϊκά ζητήματα θα ανήκουν αποκλειστικά στους πρυτάνεις και στις συγκλήτους». Ας μπει επιτέλους ένα τέλος στην εμπλοκή του κράτους και των πολιτικών παντού. Το ίδιο ισχύει και για την οικονομική αυτοτέλεια αν και πρέπει να δούμε πιο αναλυτικά το ποιος θα έχει την ευθύνη της διαχείρισης των πόρων.

Σημαντική επίσης η θέση του Πρωθυπουργού για άνοιγμα των Πανεπιστημίων μας στο εξωτερικό. Μαθήματα στα αγγλικά , ουσιαστική προσπάθεια για προσέλκυση ξένων φοιτητών και ενίσχυση των προγραμμάτων ανταλλαγής φοιτητών.

Στο σωστό δρόμο και οι εξαγγελίες για αξιοποίηση των φοιτητών με την περιφερειακή ανάπτυξη όπως και η πρόθεση για καλύτερη και ουσιαστικότερη σύνδεση των προπτυχιακών και των μεταπτυχιακών προγραμμάτων. Έχουμε φτάσει σε σημείο τα μεταπτυχιακά να μοιράζονται σαν… καραμέλες , πολλά από αυτά να μην έχουν καμία αξία και αρκετά να ασχολούνται με ξεπερασμένα θέματα.

Τελειώνοντας θέλω να επαναλάβω κάτι που τόνισα και στο Α’ Μέρος χθες. Μου φαίνεται εξαιρετικά απίθανο να πετύχει η Κυβέρνηση τους στόχους της όσο λειτουργεί με τόση βιασύνη. Οι μεταρρυθμίσεις στην Παιδεία θέλουν πλάνο , δομικές αλλαγές και πολύ προσεκτικές κινήσεις. Αυτός ο νόμος-πλαίσιο πάει να περάσει σε στο άψε-σβήσε με δικαιολογία την πρόληψη τυχόν ακραίων αντιδράσεων. Νομίζω ότι έτσι δεν πρόκειται να πετύχει τον σκοπό του γιατί απλά δεν πρόκειται να εφαρμοστεί , τουλάχιστον στο σύνολό του. Καλώς ή κακώς αν δεν πειστούν για την αξία του νόμου οι άμεσα ενδιαφερόμενοι , φοιτητές-καθηγητές , τότε πολύ δύσκολα θα γίνει σωστή δουλειά.

Υ.Γ. Ρίχνοντας μια ματιά στο ημερολόγιο σήμερα σκέφτηκα ότι δεν είναι δα και το καλύτερο timing για να προκαλέσεις αναβρασμό στο φοιτητικό κίνημα 50 μόλις μέρες πριν την φετινή επέτειο της εξέγερσης του Πολυτεχνείου…

Advertisements
  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: