Αρχική > Αρθρογραφία > Οι φορτηγατζήδες και το συνολικό κοινωνικό όφελος.

Οι φορτηγατζήδες και το συνολικό κοινωνικό όφελος.

Η επιλογή της κυβέρνησης να ανοίξει τα κλειστά επαγγέλματα ήταν αναμενόμενο ότι θα προκαλέσει έντονες διαμαρτυρίες από τους θιγόμενους ή για να το πω πιο εύστοχα από τους βολεμένους. Η αγορά των μεταφορικών φορτηγών δημοσίας χρήσης είναι ένα παράδειγμα της προχειρότητας και της ατολμίας με την οποία πορευόταν η εκάστοτε κυβέρνηση.

Προχειρότητα γιατί αμφιβάλω αν όλα αυτά τα χρόνια είχε γίνει ποτέ από κάποιο αρμόδιο υπουργείο έστω και μια έρευνα για να μετρηθούν τα οφέλη που συσσωρεύονταν στις τσέπες των ιδιοκτητών των φορτηγών και να βγει ένα συμπέρασμα για το αν είναι σωστό αυτό. Η πρώτη γενιά των ιδιοκτητών πήρε το «χαρτί» δωρεάν με παραχώρηση από την χούντα. Δεν θέλω να κρίνω μετά από τόσες δεκαετίες ούτε να αναλωθώ με το τι είδους άνθρωποι ήταν αυτοί που πήραν τότε τις άδειες…. Τι νόημα είναι ότι της πήραν. Στη συνέχεια επένδυσαν σε κάποια φορτηγά και άρχισαν σιγά σιγά να … «κάνουν παιχνίδι».

Όταν μια μικρή- για τα δεδομένα του πληθυσμού- ομάδα ανθρώπων αποκτά τόσο μεγάλη δύναμη τότε μάλλον κάτι δεν πάει καλά και όπως είναι λογικό χάνεται ο έλεγχος. Οι φορτηγατζήδες δεν λογοδοτούσαν ποτέ δεν σε κανένα ουσιαστικά. Γέμιζαν τα ταμεία τους και λόγω του ότι ουσιαστικά είχαν σχηματίσει ένα πανίσχυρο ολιγοπώλιο «έπαιζαν» μόνοι τους στο γήπεδο του καθορισμού των τιμών.

Βέβαια ένα από τα βασικότερα συμπεράσματα της οικονομικής σκέψης είναι ότι όταν ένας κλάδος αποκομίζει πολλά κέρδη , μεγαλύτερα από αυτά στα οποία η αγορά ισορροπεί , τότε νέες επιχειρήσεις (στην προκειμένη περίπτωση νέοι ιδιοκτήτες) μπαίνουν στην αγορά , αποκτούν ένα μερίδιο της , κερδίζουν ένα κομμάτι από τα πλεονάζοντα κέρδη και έτσι η αγορά φτάνει στην επιθυμητή από όλους – κράτος , έμποροι , βιομήχανοι και πάνω απ’όλα καταναλωτές- ισορροπία.

Φυσικά αυτό δεν μπορούσε να γίνει λόγω του «κλειστού επαγγέλματος» και έτσι φτάνουμε στο σήμερα. Το άνοιγμα του επαγγέλματος δεν είναι η «μάχη» που πρέπει να κερδίσει η κυβέρνηση. Η «μάχη» που πρέπει να δώσει και στην οποία αμφιβάλλω αν θα δοθεί η δέουσα προσοχή αρχίζει μετά το άνοιγμα της αγοράς. Όπως έγραψα και πιο πάνω υπάρχει στον κάδο αυτό ένα τεράστιο πλεόνασμα κερδών για τους ιδιοκτήτες. Αυτό το εγκλωβισμένο πλεόνασμα τώρα θα διαχυθεί στην αγορά  και το κυρίαρχο ζήτημα είναι το ποιοι θα είναι αυτοί που θα το αποκομίσουν.

Η κυβέρνηση πρέπει να κάνει τα αδύνατα δυνατά ώστε αυτό το πλεόνασμα να φτάσει στους καταναλωτές αρχικά και στα ταμεία του κράτους δευτερευόντως. Η απλή οικονομική λογική – η οποία βέβαια μόνο τέτοια δεν είναι στη χώρα μας- λέει ότι από τη στιγμή που άνοιξε το επάγγελμα θα αυξηθούν οι ιδιοκτήτες , άρα και ο ανταγωνισμός μεταξύ τους πράγμα που σημαίνει μείωση των τιμών των μεταφορών. Αυτό συνεπάγεται μείωση- έστω μικρή- των τιμών των εμπορευμάτων και των προιόντων  που φτάνουν σε εμάς.

Στοίχημα για την κυβέρνηση και τους ελεγκτικούς της μηχανισμούς είναι να μην χαθεί αυτό το πλεόνασμα με φοροδιαφυγή , ούτε να μεταβιβαστεί στους εμπόρους. Οι έμποροι με τη σειρά τους πρέπει να μειώσουν τις τιμές αναλογικά με τη μείωση των τιμών των μεταφορών που απολαμβάνουν πλέον. Το βλέπετε εύκολο αυτό;;

Προσωπικά δεν τον θεωρώ και πολύ πιθανό… Τόσα χρόνια οι ιδιοκτήτες φορτηγών δημοσίας χρήσης απολάμβαναν ένα όφελος το οποίο ξεπερνούσε κατά πολύ το συνολικό κοινωνικό όφελος. Σήμερα είναι η ευκαιρία το κοινωνικό όφελος , το όφελος του καταναλωτή να αυξηθεί. Το αν θα γίνει αυτό είναι ένα πολύ λεπτό ζήτημα που χρίζει ιδιαίτερης προσοχής και ελέγχου ειδικά τον πρώτο καιρό της νέας κατάστασης στον κλάδο και την αγορά γενικότερα. Δυστυχώς σαν κράτος δεν έχουμε δείξει ποτέ την δέουσα σοβαρότητα σε τέτοια θέματα…. Θα τη δείξουμε τώρα;;;

Advertisements
Κατηγορίες:Αρθρογραφία Ετικέτες: ,
  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: